CZK/€ 25.200 +0,18%

CZK/$ 23.143 +0,22%

CZK/£ 29.467 +0,04%

CZK/CHF 26.168 -0,02%

Text: David Martan

21. 10. 2010

49 komentářů

Být či nebýt… finančním poradcem

 


 

Následující slova nejsou kritikou celého segmentu finančního poradenství; profese jako takové si velmi vážím, a proto považuji za nutné rozlišovat mezi opravdovými finančními poradci a prodejci finančních produktů.

Na první problém jsem narazil již v úvodu. Jaké jsou bariéry vstupu do tohoto odvětví, resp. profese? Jinými slovy – kdo může dělat v České republice finančního poradce? Občan ČR starší pětadvaceti let? Kdokoliv bezúhonný s vysokoškolským vzděláním? Kdokoliv se vzděláním ekonomického směru? Kdokoliv vlastnící certifikát o zkoušce z problematiky finančního poradenství? Toto byly otázky, které napadnou průměrně vzdělaného a inteligentního člověka.

Rád bych odpověděl vyjmenováním zcela jasných požadavků, ale nemohu, protože základní požadavky na adepta s patřičně honosným titulem nejsou absolutně žádné. Abych byl přesný, profesní požadavky, jako je časová flexibilita, dobré vystupování a schopnost učit se novým věcem, považuji za zcela irelevantní. V těchto ohledech se ale mýlím, protože právě ony jsou těmi nejdůležitějšími vlastnostmi novodobého finančního poradce.

Pro ilustraci si představme zcela smyšlenou devatenáctiletou slečnu Sylvii, která právě složila maturitu pouze díky ohleduplnosti tamního pedagogického sboru a vyráží na přijímací zkoušky na státní ekonomické školy. Marně, neuspěla s velkou rezervou; soukromá škola vše jistí.

Jako mnoho dalších narazila na chodbě své nové školy na o rok staršího „mazáka“ v obleku s deskami v rukou, který odchytává čerstvě příchozí a s nabídkou seriózní brigády, či práce chcete-li, se dává s nově příchozí Silvií do řeči. Silvie přehlíží nepadnoucí oblek, levné boty na gumové podrážce a košili s krátkými rukávy a ochotně se zapisuje na dvacáté místo ve formuláři, který má mladík naplněný již za dvě přestávky.

REKLAMA

Přichází první školení, na kterém se Silvie dozví, že trh je obrovský a neprobádaný, zákazníci ochotně čekají na každém rohu, navíc jim ani vlastně netřeba nějak zvlášť volat, protože po pár úspěšných smlouvách, se kterými vám pomůže váš vedoucí, se noví klienti budou hrnout na základě dobrých referencí.

Dále se mladá studentka dozvídá o výši předpokládaných výdělků a uvědomuje si téměř absolutní zbytečnost obyčejné brigády či praxe u standardní (myšleno společnost nezaložená na principu multilevel) české nebo nadnárodní společnosti; proč taky? Provize jsou velké a trh otevřený.

Silvie si plácne s mladíkem z chodby a navštíví několik seminářů, kde se z obyčejné dívky rázem stane finanční poradkyně. Přeskočíme-li formality typu smlouva a živnostenský list, čímž vznikají devatenáctileté dívce povinnosti typu placení záloh na pojištění apod., což není nijak zvláště složité, ale v praxi to dívce, která dodnes spravovala de facto jen a pouze své několikasetkorunové kapesné nemusí přijít jako ta nejjednodušší věc. Naštěstí pro nás pro všechny existují i poradci daňoví.

Naše mladá dívka běží ještě s mokrou smlouvou, vizitkami (titul finanční poradce nesmí chybět) a v lepším případě s certifikátem domů, kde na ní čekající její první zákazníci, potažmo klienti. Proč právě domů? Nemalý podíl finančně-poradenských společností přímo doporučuje svým novým prodejcům (poradcům), aby začali právě u rodiny a známých.

REKLAMA

Na první pohled nemá nápad chybu, ale druhý pohled má jednu naprosto zásadní – a to právě rodinu a známé. Co všechno obnáší zpracovávat smlouvy a radit své vlastní rodině? V první řadě si musí slečna, v zájmu kvalitně odvedené práce, zmapovat – zdůrazňuji – všechny rodinné výdaje, což problém není, dále však příjmy a veškerý majetek. Jinými slovy bude devatenáctiletá dcera o každém z rodiny (nemusí o každém, bohatě stačí rodiče) vědět, kolik vydělává, kolik si kde přivydělal, kolik má u které banky na účtu atd. Připomínám zcela jasný fakt, že i naopak každý z rodiny bude vědět, že jeho dcera, sestra, sestřenice ví o všech všechno. Sociální dopad, který následkem, dovolím si říci, narušení rodinné rovnováhy vznikne, může být naprosto katastrofální, avšak nemusí udeřit hned či v blízké době.

Zcela jsem opomněl fakt, že schopnost devatenáctileté dívky bez zkušeností (nyní životních) vytvořit kvalitní dlouhodobý finanční plán rodině je více než sporná. Uvědomme si, že finanční poradenství jako takové není zdaleka o nabízení předpřipravených standardizovaných produktů (jedno, zda od banky X či Y), ale právě o vynikajících znalostech problematiky finančních produktů jako celku a zároveň životních zkušenostech, empatii s klientem a nadhledu nad celou situací jedince či rodiny. Vůbec se nezmiňuji o druhém pilíři finančního poradenství, kterým je pojišťovnictví, kde i ta nejmenší chyba v úsudku či znalostech poradce může mít na rodinný rozpočet doslova fatální následky. Mohu se samozřejmě mýlit.

Popřejme nyní slečně Sylvii šťastnou kariéru, která čítá známá nebezpečí typu opadnutí jejího zájmu jako takového či zjištění, že studnice rodinných známých není bezedná a že toto podnikání není sprintem na sto metrů.

Podívejme se na další problémy sektoru. Častým argumentem poradců je fakt, že klienti jsou s jejich prací spokojeni. Ano, pokud klientovi neudělám ze sto tisíc polovičku, ale svěřenou částku o něco navýším, tak bude v drtivé většině spokojen, protože klient nemá tušení, neví, nemá čas a ani mnohdy vědět nechce alternativy uložení či investování svých peněz. Kolik klientů v nejspodnějších patrech retailového trhu, který je logicky suverénně nejpočetnější, obětuje svůj čas na schůzku s více než jedním poradce od téže či konkurenční společnosti? Klient nepozná, zda je analýza a následná implementace návrhu do jeho rozpočtu provedena správně. Klient tohoto segmentu nezná pojmy typu podílový fond, kapitálové trhy, dividendový výnos či RPSN. Fakt, že je někdy slyšel od známých či v televizi, nepovažuji za jejich znalost, která by byla suficientní pro porozumění nabídce, natož pak pro hodnocení kvality služby.

REKLAMA

Dostáváme se k samotné motivaci poradců, potažmo multilevel systému. Za předpokladu, že se poradce bude chovat čistě racionálně, narážíme na morální problém; morální hazard, chcete-li. Není totiž přímo odměněn za kvalitu poskytnuté služby. Připomínám, že se stále bavíme o nejrozšířenějším retailovém trhu. Zprostředkovatel je odměněn provizí z objemu dle typu prodaného produktu.

Ptám se: jaká je tedy motivace řadového prodejce navrhnout právě optimální řešení pro klienta? Mnoho rekrutů (nedovoluji si odhadnout podíl) vstupuje do businessu s ideály finanční osvěty veřejnosti apod. Vždy ale při současném nastavení systému dříve či později narazí na otázku, zda navrhnou řešení výhodné pro klienta, či pro sebe. Odměnou první varianty je dobrý pocit ze spokojeného klienta a druhé varianty dobrý pocit ze spokojeného klienta a více peněz.

dlouhodobého hlediska je pravděpodobně výhodnější navrhovat řešení nejvýhodnější pro klienta. Ale kdo z nově se rekrutujících mladých lidí podnikatelsky přemýšlí v horizontu deseti či dvaceti let? Z krátkodobého hlediska si může každý odpovědět na otázku, zda jde podnikat, aby vydělal peníze, nebo pomáhal lidem. Současný systém výše uvedené staví proti sobě nebo je nezanedbatelně omezuje.

Nabízí se otázka, jak systém změnit. Nemálo podnikatelů chtělo založit poradenskou společnost, kde náklady na službu platil přímo zákazník, ale za současné situace je to takřka neproveditelné. Pro standardního retailového zákazníka je v principu nemyslitelné zaplatit tisíce korun za návrh řešení, protože by platil „za nic“. Desky s finanční analýzou a know-how řešení není pro zákazníka produktem, za který by mu stálo utratit, či lépe řečeno investovat, své peníze. Opět se oklikou vracíme k finanční vzdělanosti obyvatel.

Poradci mají oproti bankám jednu strategickou, ale hlavně marketingovou výhodu. Jsou totiž nezávislí. Co ale znamená být nezávislým? Společnosti se chlubí bezpočtem partnerů, ale kolik smluvních partnerů musím mít v portfoliu, abych si mohl dovolit prezentovat svou nezávislost? Více jak jednoho? Či deset? Dle mého názoru je nezávislý ten, kdo má stejný přístup ke všem variantám na trhu. Spolupracuje každá poradenská společnost s každou bankou či pojišťovnou? Nespolupracuje, ale aktivně vám tuto informaci poradce těžko sdělí. Vždyť dnes občas problém nastává již v okamžiku, kdy se klient dozvěděl jméno společnosti, pod kterou poradce spadá, protože poradce pracuje na živnostenský list a de facto není zaměstnancem poradenské společnosti, ale pouze partnerem. Jaký to má důvod, si může každý domyslet sám.

Závěrem bych chtěl dodat, že v žádném případě nepovažuji finanční poradenství za nepoctivou či podřadnou formu podnikání. Problém vidím v příliš širokém spektru kvality poradců a její centrální neregulovanosti. Zároveň připouštím, že kdyby měli být do širokého retailového trhu připouštěni pouze řádně kvalifikovaní odborníci, tak by se služba prodražila a stala by se pro širokou veřejnost nedostupnou. Další pozitivum lze pozorovat alespoň v částečné „investiční osvětě“ široké veřejnosti, která s sebou ovšem táhne výše uvedená rizika kvality. Pro mladé lidi vidím zajímavou životní zkušenost a částečnou praxi, kdy se zvláště studenti nepolíbení praxí setkají s každodenní realitou – naučí se telefonovat, mluvit a celkově jednat s lidmi.

Loading

Vstoupit do diskuze 49 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Michal

    25 října, 2010

    Před pár týdny jsem tuším na serveru http://www.idnes.cz četl zajímavý článek s názvem „10 povolání s nejhorší pověstí“, finanční poradenství se umístilo tuším jako druhé nejhorší v pořadí, první byli taxikáři. Bohužel, článek byl zcela pravdivý. Finanční poradce (pojišťovák) do domu, hůl do ruky.

    Odpovědět

  • Petr

    25 října, 2010

    Tak jsem zadal do vyhledávače název článku 10 povolání….. a kde nic,tu nic.A to i v idnesu a různých finančních serverech ????? Asi to muselo mít opravdu úroveň a nebo…….

    Odpovědět

  • Michal

    25 října, 2010

    Tak tady to je: http://www.podnikatel.cz/clanky/7-oboru-podnikani-s-nejhorsi-povesti/

    Odpovědět

  • Michal

    25 října, 2010

    …samozřejmě se omlouvám, nebyl to server idnes ale http://www.podnikatel.cz a těch povolání není deset, ale sedm, což ovšem nic nemění na tom, že finanční poradci – pojišťováci jsou na druhém nejhorším místě, hned za taxikáři.

    Odpovědět

  • Jirka

    25 října, 2010

    názor od člověka, který nedokáže rozlišit fin.poradce a pojišťováka můžeme brát jako kdyby nebyl…ale názor to je…a je vidět že jste asi zhrzen vlastní zkušeností:)…opět již trapné hazení všech do jednoho pytle…

    Odpovědět

  • Karel

    27 října, 2010

    A jaký je, prosím pěkně, mezi nimi rozdíl? Já jsem zatím žádný nezpozoroval. A že se těch „postaviček“ u mne vystřídalo přehršel.

    Odpovědět

  • Otazník

    15 listopadu, 2010

    Přesně tak, jak byste je chtěl jako naprostý laik rozlišit, když má na vizitce označení PORADCE, logo firmy, její certifikát vám ukazuje jako důkaz své odbornosti, a vybalí na vás přesvědčovací finty, kterými ho vybavili odborníci na vymývání mozků?

    Odpovědět

  • Lamka

    25 října, 2010

    Michale, ten článek snad ani nemůžete brát vážně… Jako hodit do jednoho pytle lichváře a zprostředkovatelé nebankovních úvěrů s finančními poradci… Opravdu jsem se po dlouhé době zasmál:))

    Odpovědět

  • FL

    25 října, 2010

    HA tak to je krasa. opravdu nadherne tema a pekne napsany clanek
    rad bych podotknul par veci
    1)fin. poradce (novy) zrejme vstupuje do firmy s velkym nadsenim, uvodni schuzka s poradcem (manazerem) je zajimave koncipovana aneb \“pani,tak velka provize jen za jednu smlouvu\“ pro zamestnance ci studenta to je opravdu hodne…nasleduje skoleni, nazehleni panove, se zlatou sponou na kravate prohodi par reci o tom jak si splnili sny prave diky sve poradenske firme , maji se lepe, jezdi lepsim priblizovadlem atd…
    no zajimave. mimochodem pro manazera uzasny byznys sehnat si takoveho novacka co pak naboucha smlouvy cele sve rodine (naprosto ultimatni zdroj klientu)
    2) financni IQ lidi je v dost pripadech blizko bodu mrazu a s myslenkou \“jsem lekar vasich financi a zachranim vas od chudoby\“ asi do sveta clovek diru neudela..
    proc spousta lidi plati klidne 2-3 pujcky na kraviny x tisic mesicne, ale spori si 200kc do penzijniho fondu?
    proc spoustu lidi zajima daleko vice jak si vyhodneji pujcit nez jak penize vydelat a rozmnozit je?
    proc je vsechny v tv vymyvaji reklamy typu \“chcete novou pracku, ci tv? proc nevit oboje s nasi supr pujckou oboje, splnte si sve sny? \“ protoze a jednoduse to financni IQ lidi tomu jednoduse podlehne.
    je to pouze otazka priorit, pokud vam nekdo rika, ze nema cas, jiste ze ho ma,vsichni mame casu stejne a tak jak si to zaridime, ale kazdy uprednostnuje logicky naprosto jinou aktivitu pred dalsi…
    nenapadlo take autora clanku, ze ne vsichni clenove rodiny (napr kvuli egu)
    nejsou zvedavy na syna/synovce/bratra
    jak jim planuje jejich financni budoucnost?jak se mu sveriju se vsemi svymi vydaji/prijmy ? radeji budou platit svuj dynamik/slunicko a nebudou se chtit o tom kvuli sve jesitnosti ani bavit?
    a co treba vyplachovaci reci manazeru poradenskych firem na uvodnich skoleni o tom, jak fin. poradci maji 10milionu klientu co na ne cekaji(a jsou na ne zvedavy) a zalezi jen na nich jak velky kus kolace si ukroji? a jake to je fajn pracovat KONECNE na sebe (pusobi obzvlaste dobre na zamestnance) ale radeji uz nezmini to, ze novy poradce musi zivit 1)manazera 2)reditele 3)popr. oblastniho reditele 4)centralu ?
    opravdu si jeste myslite ze skutecne delate \“na sebe\“ ?
    ja osobne jsem se sesel s tim vybornym financnim planovanim ( a sam jsem bohuzel uspesny drzitel tech smluv ze sve neschopnosti a neznalosti) aneb IZP jakozto sporeni na duchod za 2tacy a k tomu druhe izp jako zabezpeceni na uraz..
    dostal jsem toto jako zacinajici spolupracovnik s tim ze to je \“to nejlepsi\“ … nikoho nezajimalo ze ve svych 20+ letech opravdu tolika nepotrebuju sporit na duchod kdyz nemam ani svoje bydleni..ale spoluprace opravdu vytecna.
    kdyz nad tim premyslim,
    nejvetsi nestesti je, ze licenci na pojistovnictvi si udela kdejakej franta z ulice, ptz ty otazky by se naucil abcd odpovidat i simpanz a skolitele-zkousejici jsou pomerne dost \“tolerantni\“ ale tim problemem je MLM, NIKDY opravdu nikdy nikdo nemuze zaplatit svoje naklady za zdravko/socko/tel/benzin pokud bude od klienta odjizdet s dobrym pocitem (napr mu jen upravi smlouvy) ..dlouhodobe to je sice prospesna prace, mozna bych rekl az verejne prospesna prace, ale poradce na tom moc asi ziv nebude…
    nevim, sam se citim docela podvenej a znechucen timto oborem ve kterem uz primo nastesti nepracuji a zelbohu to byl muj nejdrazsi a nejpitomejsi obchod v celem zivote – pokus stat se \“financnim doktorem\“…
    cesky rybnik nebo spise zumpa kde se boucha izp pres izp ktere beztak vydrzi 2 roky nebo 5 let kdy klient prozre a zjisti, ze tam je vlastne v minusu \“ptz tam jsou nake poplatky aneb 150pct rocniho pojistneho atd\“
    opravdu je to hnus..
    mozna me napadnete ale je mi to se vsi vaznosti u samotne zadnice ptz muj zazitek
    1)nastup do poradenske firmy
    2)lzi o tom jak pracuju pro sebe na sebe
    3) honem rychle odejit ze zamestnani at uz muzu zacit delat (na manazera)
    4) bouchnuti me samotnemu izp za 2k + izp 500kc na jedno sporeni na duchod(20let mi bylo zhruba) a druhe na uraz
    5)uspech po znamych , rodine = hlava v oblacich
    6) prozreni jak je prace s lidma na hlavu pokud jde o jejich finance, maji tu drzost byt tak arogantni vuci vasemu casu/benzinu/penezum za tel
    7) prozreni jak funguje ta dana financne poradenska spolecnost aneb manazer s hromadou izp tydne asi hreje vic nez dobre financni planovani..
    8)padani nekterych smluv
    9)ztrata na casu/benzinu/telefonu/socku/zdravku
    moje financne poradenska kariera byla velmi uspesna, otazka zda z toho lze vinin spolecnost ci manazera ale opet vychazim ze sve hlouposti..hold jsem si nabehl.
    kazdopadne preju hodne uspechu tem \“poctivym\“ poradcum. rad ten kus kolace z 10milionu klientu prenecham jinym – me osobne nezajima financni budoucnost jinych lidi a obdivuju vas, ktery se to snazite zmenit a nekomu takto \“pomahat\“…

    Odpovědět

  • Miloslav Šimek

    26 října, 2010

    Tak to je…
    Moc nešvarů (mírnější výraz), slušná manipulace včetně cílených lží pro klienty…
    Kéž by se našel někdo, kdo by se obul do paragrafů… neznám žádný exemplární případ, který by se řešil soudně…
    vyloučení z asociacce či sdružení – hmm, tomu říkám trest 🙂

    Odpovědět

  • Hanka

    26 října, 2010

    Tak jestli to opravdu chodí takhle….uvažovala jsem o tom,že bych šla dělat finančního poradce,ale tohle je přesně to,čeho se bojím…

    Odpovědět

  • Radek

    26 října, 2010

    Neviděl bych to tak černě. Jen je dobré dobře si vybrat společnost.

    Odpovědět

  • Hanka

    26 října, 2010

    To máte pravdu a to je kámen úrazu 🙂

    Odpovědět

  • Otazník

    15 listopadu, 2010

    Jestli se bojíte, tak běžte k http://www.mefin.cz. Budete se muset ale hodně naučit a výdělky nebudou tak velké. Zato vás vaši klienti budou mít rádi 🙂

    Odpovědět

  • Mirek

    26 října, 2010

    Tak tohle je asi nejtrefnější příspěvek, který přesně vystihuje problém finančního poradenství. MLM, kecy a stovky nebo spíš tisíce naivků, kteří podlehnou vidině rychlého a snadného zbohatnutí. Zatím jsem se nesetkal s MLM firmou, která by byla jiná. Právě díky MLM firmám je finanční poradenství tak špatně vnímáno veřejností. Dobrých poradců přibývá, ale kupodivu často nejsou součásti velkých firem. Málo se o nich ví, protože nedělají žádnou velkou reklamu, nehulákají do světa o kolik se jim zvednul obrat a kolik „zachránili peněz klientům“.

    Odpovědět

  • Jana

    26 října, 2010

    Souhlasím s Vámi, za poslední rok se z mých známých a kamarádů stalo tolik „finančních poradců“, že jsem jednu dobu měla díky jejich neustálým obtěžujícím telefonátům pocit, že se snad jedná o nějakou novou moderní vlnu podnikání. Bylo to šílené. Dnes už jsem díky jejich telefonátům tak vycvičená, že se okamžitě ptám, zda se se mnou chtějí bavit o mých penězích a pokud ano, okamžitě pokládám telefon. Jsou dotěrní jak svrab, bohužel na ně nemohu použít žádný likvidační repelent, v každém případě práh mého bytu už nikdy žádný nepřekročí, to si můžete být jisti. Souhlasím s panem Michalem, pojišťovák do domu, hůl do ruky, ještě lepší vypustit naši fenku rotvajlera.

    Odpovědět

  • tygr

    26 října, 2010

    vy musíte být hodně deprimovaný, že píšete takhle dlouhý příspěvek.
    problém nevidím v systému, ale v lidech. V jaké společnosti jste si hrál na finančního poradce?
    Kolik let Vám je dneska?

    Odpovědět

  • Mirek

    27 října, 2010

    Vážený tygře, v jedné takové MLM firmě jsem pracoval 10 let, přičemž poslední 2 roky jsem hledal způsob, jak z toho šíleného kolotoče vystoupit a nenabít si ústa (rozhodčí doložky apod). A celou dobu jsem marně doufal, že se systém změní a stane se lidským. Finanční poradenství poskytované systémem MLM je zvrhlost a o žádné skutečné poradenství se nejedná. Jediné, co tam platí je: prodávej co nejvíc.

    Odpovědět

  • Tygr

    27 října, 2010

    Vážený Mirku, když je to zvrhlost, proč jste tam pracoval 10 let? Jste snad zvrhlík?
    Pokud jsem s něčím vnitřně v rozporu, tak to přeci nebudu dělat. Nicméně opět to zklouzává k házení všech do jednoho pytle.

    Odpovědět

  • Mirek

    28 října, 2010

    Nikdy jsem neházel všechny do jednoho pytle a nekritizuji všechny. Znám dost poradců, kteří jsou slušní a skoro všichni vyšli ze zmíněných firem. Kritizuji systém MLM, který se schovává v plášti finančního poradenství. Jediné kriterium úspěšnosti u těchto firem je objem prodeje finančních produktů. K tomu byl MLM vytvořen – k prodeji. Všeobecně se říká, že je to o lidech a je to pravda. I tenhle systém tvoří lidé. Ale ti nahoře rozhodují o tom, jak bude firma fungovat, jaká budou kriteria pro postupy a udržení pozic a jak dlouho si nechají bouchače ve svých týmech. Zatím žádného nevyhodili. Manažeři na nejvyšších postech vymýšlí produkty, za které je nejvyšší provize. Šéfové těchto firem tlačí na zvyšování získatelských provizí a ještě se tím chlubí. Jinak by těžko nabírali nové a nové spolupracovníky. Vždycky to nakonec ale zaplatí klient, ať už něco navíc dostane nebo ne. Z těchto důvodů hodně poradců opouští MLM systémy a raději jdou vlastní cestou. Vydržel jsem dlouho, to je pravda, ale asi jsem byl dost naivní, pokud jsem věřil, že se něco změní. Ti, kteří mě znají, ví, o čem jsme mluvili na poradách a proč jsem ke konci na porady ani nebyl zván. A problém s odchodem je, pokud chcete zůstat v oboru.

    Odpovědět

  • tygr

    28 října, 2010

    Ale Mirku, opět zase házíte všechny do jednoho pytle.
    Proč třeba Partners byli ochotní snížit provize u IŽP?
    A jít v poradenství svojí vlastní cestou, tzn. mít svoji vlastní firmu není zrovna jednoduché a po finanční stránce to je mnohem náročnější.

    Odpovědět

  • FL

    28 října, 2010

    Tygr > nejsem deprimovany, jen pisu svuj nazor / zkusenost. a ta se do jedne vety nevesla.
    jmeno spolecnosi zamerne neuvadim, protoze k tomu stejne nemam duvod, nikdy mi penize stejne nevrati a trebas tam pracuji i lepsi tymy nez ve kterem jsem byl ja.
    pracoval jsem tam kdyz mi bylo cca 21,dnse jsem o 3 roky starsi.
    a mam takovy pocit,ze se do tohoto opravdu asi nikdy nevratim.
    ten pocit, ze „zase musim shanet klienty“ uz od rana (dokonce mi manazer „radil“ zvonek system nebo proste pobihani po ulici), tak to mi vazne nechybil…a samotna prace s lidma a reseni s nimi jejich financni stranku – jednoduse me nezajima a jednoduse jsem pochopil, ze pro spoustu lidi je problem premyslet nad zitrkem natoz si planovat fin. budoucnost x let dopredu..
    proste to nemam zapotrebi 🙂

    Odpovědět

  • Tygr

    28 října, 2010

    Pokud na to máte takový názor a náhled na věc, tak to není práce pro Vás…..

    Odpovědět

  • FL

    28 října, 2010

    vsak prave proto to uz nedelam 🙂

    Odpovědět

  • gaf

    27 října, 2010

    Naprosto s vámi souhlasím, po podobné zkušenosti můžu říct, že je to jen otázka času než se člověku otevřou oči. Je to pouze o uzavírání smluv. Ať už vám med kolem huby mažou jakkoliv (nezávislost, nehorázný příjem…), přijdete na to každý sám. Chcete-li pro „klienty“ to dobré, není z čeho zbohatnout a ani není čím se živit. Umíte-li si pustit hubu na špacír, peněženka vám tloustne. Faktem je, že dobře jsou na tom jenom ti, kteří to „chytli“ ze začátku. Teď je fin.poradců a „jako“ fin.poradců víc než nezaměstnaných. A vlastní rodina? To byl ten největší problém. Dosud fungující vztahy byly rázem ty tam. Rada každému: nevíte, do čeho jdete a jen málo komu to za to stojí.

    Odpovědět

  • Vláďa

    27 října, 2010

    S tímto článkem naprosto souhlasím, byť pracuji jako finanční poradce u společnosti OVB. Začal jsem pracovat také po maturitě, s tím rozdílem, že já jsem vystudoval obchodní akademii a nadále pokračuji ve studiu na provozně ekonomické fakultě v ČZU. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit vše co v tomto článku je napsáno. Podle mého názoru je jediná možná cesta ke klientovi přes doporučení, ale doporučení po předání projektu a to pouze tehdy, kdy je klient spokojen. Je mi opravdu trapně říkat si o kontakt, ještě před tím, když jsem klientovi nijak nepomohl a on ani neví, zda mu vůbec pomůžu. Co se týče lákání lidí do firmy, tak tam berou opravdu každého a ten trh lidí začíná být už víc než přesycený. Každý už něco o OVB slyšel, co mě mrzí, že to nejsou vždy pozitivní výroky.

    Odpovědět

  • Libor

    28 října, 2010

    Jako nezávislí fin. poradce OVB musím nejdříve se klientovi představit poté zjistit jaké má přání a potom musím zjistit něco o klientovi, abych věděl jak mu mohu pomoct. Mím cílem není ublížit klientovi, ale pomoct a jsem k tomu i tak veden. POMÁHÁM LIDEM PLNIT PŘÁNÍ A TÍM ŘEŠÍM JEJICH STAROSTI. A pokud to někteří dělají jinak tak to bohužel nijak neovlivním a nechci být mezi nimi. Za každou cenu (bez analýzy) neuzavírám smlouvy aniž bych ty klienty poznal. http://www.nezavisle.snadno.eu

    Odpovědět

  • Honza

    28 října, 2010

    Milý Libore, jen podle těchto čtyřech řádků jsi na sebe prozradil hodně o své naivitě a bohužel i dost slabých znalostech rodného jazyka. Než začneš někomu radit, měl bys na sobě víc pracovat.

    Odpovědět

  • Lenka

    28 října, 2010

    😀 trefné.
    Hlavně ta znalost jazyka při komunikaci s lidmi by měla být na úrovni.
    Bez řádného vystupování a etikety to nelze dlouhodobě provozovat a právě z tohoto důvodu se dle mě zdá, že poradců je mnoho a naše řady rostou geometrickou řadou.
    Ano, je to pravda, řady rostou, společnosti zabývající se makléřství se objevují jako houby po dešti, bohužel.
    Jen je pak zajímavé sledovat, kolik jich velmi rychle kariéru v oboru končí.
    Není to práce pro každého, dlouhodobě zůstanou jen ti nejlepší.

    Odpovědět

  • Štefi

    29 října, 2010

    Chlape ty voe… To co tu píšeš je buď vtip nebo pannenská naivita…

    Odpovědět

  • kolemjdoucí

    29 října, 2010

    proč by to musela být naivita nebo vtip?

    Odpovědět

  • H.

    31 října, 2010

    vtip ne, myslí to vážně. naivita určitě, protože zjistí, že to v OVB takto nejde dělat. ale je hezké a správné to odhodlání. škoda jen, že jej velmi pravděpodobně nastavili jeho vedoucí na to, že nejlepším a hlavním řešením všech klientových potřeb je IŽP. 🙁

    Odpovědět

  • kolejdoucí

    31 října, 2010

    to … velmi pravěpodobně… je důležité. Protože apriori jsou tady všichni kdo spolupracují s OVB bouchači IŽP. Pánové, přestaňte se už konečně dohadovat o ničem, jsem v této branži dost dlouho abych viděl jak kdo dělá a je to podobny jako vejce vejci.

    Odpovědět

  • H.

    31 října, 2010

    vtip ne, myslí to vážně. naivita určitě, protože zjistí, že to v OVB takto nejde dělat. ale je hezké a správné to odhodlání. škoda jen, že jej velmi pravděpodobně nastavili jeho vedoucí na to, že nejlepším a hlavním řešením všech klientových potřeb je IŽP. 🙁

    Odpovědět

  • Libor

    29 října, 2010

    Nedámi to a musím na vaši diskuzi reagovat. Nevím proč bych měl být naivní. Nevím co je natom špatného pomáhat lidem nebo vy ano? Je vidět, že otom nic nevíte, jinak by jste službu již dávno využil. A jestli jsem udělal někde chybu tak jsem se buď překlepl. Anebo myslíte spisovnost jazyka? Tak to přece nic nemění na práci. Nejsem pražák abych mluvil čistou čestinou Su Brňák.

    Odpovědět

  • kolemjdoucí

    29 října, 2010

    Libore, ti slušní borci kteří tady byli só už pali a ti co tady tvrdnó negómó, kerá bije.
    Hoď na ně s…c a maké, šrajbování tady ti love neufachčí.

    Odpovědět

  • H.

    31 října, 2010

    amen. jo, jo. 🙂

    Odpovědět

  • Kalous U.

    29 října, 2010

    Bude-li pracovat jako truhlář, je gramatika na obtíž, chápu 🙂 Jako finanční poradce byste zřejmě neměl sekat takové základní chyby.
    Jen můj názor (také ovšem nemám bezchybnou češtinu 🙂 ).

    Odpovědět

  • Martin

    3 února, 2011

    Pane Libore, vůbec se nedivím, že jste si vybral společnost OVB. Spousta mých známých tam hned po škole běžela a myslí si o sobě, že jsou „finanční poradci“. Vždyť si mohou budovat svůj tým a jsou z nich teď manažeři 😀
    Mimochodem, Váš web (ještě nekompletní) je Vaší ostudou skoro stejně jako příspěvek plný chyb.
    Ale ač nechtě, přivedl jste mě na myšlenku pustit se do dalšího mystery shopingu společnosti OVB.

    Odpovědět

  • Milan

    28 října, 2010

    Zdravím, také bych rád přispěl k článku nebo spíše k diskuzi.
    Myslím si, že problém je nejen v lidech, kteří se za finanční poradce vydávají, ale také v tom, do jaké míry lidé věří tomu, co jim jejich mateřské společnosti říkají. Setkal jsem se s paní ze společnosti Datalife a tvrdila mi, jak je jejich spořicí účet B250 nejlepší na trhu se zhodnocením 12% p.a. a nedokázal jsem ji vymluvit, že to je nesmysl. Také s pánem z Kapitolu, který mi tvrdil, že Kooperativa je nejlepší pojišťovna… Jiný člověk mi zase tvrdil, že http://www.t-a-n-k.eu si vytvořila Partners, aby se jim lépe prodávaly pojistky… Tzn. lidi, kteří pracují v nějaké finančně poradenské společnosti spolknou každou informaci, která se k nim dostane a bezmezně jim většina věří. Zapomínají na to, že je občas dobré si některé informace ověřit a nebo stačí jen používat selský rozum.
    Další věc, která ovlivňuje finanční poradenství, je finanční gramotnost národa ČR. Pokud by byla vyšší, nežli je dneska, bylo by to pro opravdové profesionální poradce daleko jednodušší a těm „věřícím“ či nevzdělaným by nezbylo nic jiného, než začít dělat to, na co se opravdu hodí.

    Odpovědět

  • Radek

    31 října, 2010

    Naprostý souhlas.

    Odpovědět

  • Otazník

    15 listopadu, 2010

    Takže problém je v tom, že národ není finančně vzdělaný, nikoli v tom, že MLM vyškolení dealeři ukradli označení poradce. Každý by se měl totiž naučit víc než ví kdejaký „poradce“, aby poznal, že od takového radu ani nic jiného nepotřebuje, a poslal ho tam kam patří. Sám sobě poradcem. Bezva řešení.

    Odpovědět

  • Kalous U.

    29 října, 2010

    Osobně vidím velký problém ve 3 věcech:
    1. potencionální poradci snad ani nepřemýšlí o tom, co jim jejich nadřízení prezentují
    2. nováčci nejdou často dělat finanční poradenství, ale „budovat“ firmy, týmu, finanční nezávislost. Takže o odbornících nemůže být ani řeč.
    3. proč si sakra zákazníci nevybírají poradce stejně, jako si vybírají jiné služby?!? Na jedné straně se snaží všude šetřit, využívat slev apod. a nakonec jsou ochotní slepě věřit někomu nekompetentnímu a platit třeba 30let pojištění (i jiné produkty), které často vůbec nepotřebují.

    Odpovědět

  • Otazník

    15 listopadu, 2010

    Přestaňte označovat obyčejné dealery slovem poradci, a pak nebudete vidět problém. Dealeři totiž nemusí ani přemýšlet a ani být odborníky.
    A to, že zákazníci si něco nechají vnutit, je přece kouzlo MLM. To pojišťovny, majitelky velkých MLM společností jako jsou OVB nebo AWD dobře vědí. Proto si je koupily. Osobní nátlaková reklama (kolik lidí umí říct v takovém případě ne?) spojená s přímým prodejem ihned od člověka, který má na vizitce označení PORADCE a k tomu „certifikát“ renomované „poradenské“ společnosti, není přece plakát nebo bilboard, který minete na cestě do práce, nebo reklamní časopis, který si prohlédnete v čekárně u zubaře. Mají pak snad jinou volbu? To by se totiž napřed museli sami stát OPRAVDOVÝMI poradci, aby si uvědomili, že slovo „poradce“ na navštívence dealera co jim dobře „radí“ je podvod.

    Odpovědět

  • Otazník

    15 listopadu, 2010

    \“a proto považuji za nutné rozlišovat mezi opravdovými finančními poradci a prodejci finančních produktů.\“ se už rozlišující označení \“prodejce finančních produktů\“ a \“opravdový finanční poradce\“ na svých místech v článku neobjevuje. Je ale na čase tyto dvě \“profese\“ odlišit, protože OPRAVDOVÍ finanční poradci se už v ČR začínají objevovat. Jak to ale udělat? Mám si snad dát na vizitku vytisknout \“pan XY, opravdový finanční poradce\“ (toto strašné označení) jen proto, že si pro klienty zavádějící označení \“finanční poradce\“ ukradly MLM firmy pro své \“dealery finančních produktů\“, aby se jim lépe prodávaly předražené a pro klienty nevhodné produkty?

    Odpovědět

  • Martin

    3 února, 2011

    Chtěl bych se zeptat autora, kde přesně sehnal popis školícího procesu ZFP? 😀
    Opravdu k nerozeznání.
    Jen v jejich firmě stačí jednodenní školení a máte „hotového“ finančního poradce 🙂

    Odpovědět

  • Jakub

    16 prosince, 2012

    Naprosto vynikajici clanek co mi konecne otevrel oci. Financni poradenstvi jako takove jsem pochopil uplne spatne. Tato prace me svym zpusobem natchla, ale posleze toto nadseni pomalu odezniva. Klientu neni jako nazacatku a nezbiva nic jineho nez se az „vtirat“ neznamym lidem…

    Odpovědět

  • Bodo

    16 prosince, 2012

    Asi tě práce Finančního poradce opravdu nenaTchla a nezbÍvá ti se vrátit zpátky k lopatě od které jsi k poradenství přišel…

    Odpovědět

  • Rimi5

    17 října, 2018

    Nedávno jsem našla suprový článek právě o finančním poradenství – https://www.financni-navigator.cz/1003897-financni-poradce-nebo-financni-zradce/

    Odpovědět